Overdekte zwembaden in Weststellingwerf zijn veilig

Alle drie overdekte zwembaden in de gemeente Weststellingwerf zijn veilig. Er zijn geen onveilige roestvaststalen constructies in de baden meer aanwezig. Dit antwoord gaf wethouder Frans Kloosterman op vragen van VVD-raadslid Richard Bos.

In 2011 vond in Tilburg een drama plaats in een zwembad toen een baby overleed doordat ze terecht kwam onder een loslatende geluidsbox aan het plafond. Sindsdien is er veel veranderd om herhaling te voorkomen. Zo is er strengere regelgeving ter beoordeling van roestvaststaal gekomen en is er een gemeentelijke plicht om hier te controleren en te handhaven. Eerder deze maand stuurde minister Ollongren van Binnenlandse Zaken een brief aan de Tweede Kamer. Daaruit bleek dat ondanks de waarschuwingen en verplichtingen voor zwembad eigenaren en gemeenten nog lang niet alle zwembaden volledig aan de wet voldoen.

In Weststellingwerf kennen we De Steense en het zwembad in het Racket & Health Centre in Wolvega en die in sauna Het Friese Woud in Boyl. “Wij willen graag zekerheid voor de mensen die in onze gemeente zwemmen dat het veilig is”, aldus Richard Bos.

Het college gaf aan dat zij een onderzoek hebben laten uitvoeren naar de roestvaststalen constructie in het plafond en de aanbevelingen waar nodig zijn opgevolgd.