Werkbezoek raad aan Omrin

In Weststellingwerf wordt het ingezamelde afval naar Omrin gebracht. Met de gemeenteraad is de VVD daar op 7 februari jl. op bezoek geweest. Een indrukwekkende rondleiding over hoe Omrin het Weststellingwerfse afval omzet in grondstoffen.

Groenafval wordt gas, Groen Gas. Het groene gas gebruikt Omrin voor haar wagenpark. Het groene gas wordt ook aan het gasnetwerk toegevoegd, zodat de CV-ketel en het fornuis kunnen branden.

Het tweede deel van de rondleiding was in de Kunststof Sorteerinstallatie (KSI). Deze machine sorteert het afval op kunststoffen. Dat wordt omgezet naar granulaat. Van het granulaat worden bijvoorbeeld weer petflessen of Senseo koffieapparaten gemaakt. Afval is grondstof! Omrin is een producent van grondstoffen. Door afvalscheiding wordt dit mogelijk. Omrin is in staat om ca 99% van ons restafval te scheiden via nascheiding.

Omrin medewerkers zorgen ervoor dat Omrin 100% kan scheiden. Daardoor gaat nog een klein deel van het afval naar het REC om te worden verbrand. Dit is ook de reden dat kunststof in onze gemeente niet apart hoeft te worden ingezameld.

Samen met Omrin kunnen we nog betere resultaten halen. Gebruik de grijze container voor het restafval en de groene container voor alle GFT afval. Afval van groot formaat inleveren bij de milieustraat op de Gemeentewerf.

Samen doen!