VVD grootste partij in Weststellingwerf!

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart is de Weststellingwerfse VVD met afstand de grootste partij van de gemeente geworden. Lijsttrekker Roelof Theun Hoen is dan ook blij met de uitkomst: “De inzet van onze campagne was om voor het eerst in de geschiedenis de grootste partij van Weststellingwerf te worden en dat is gelukt. Daar ben ik trots op. Ik wil alle VVD-stemmers dan ook enorm bedanken voor hun steun.”

Met bijna 2.000 stemmen van de 10.649 totaal uitgebrachte stemmen is de VVD ruim de grootste partij geworden in Weststellingwerf. Dit wordt beloond met 4 zetels in de gemeenteraad. De VVD haalde ruim 200 stemmen meer dan de nummer twee, Weststellingwerfs Belang (WB), dat door een restzetel wel ook 4 zetels in de raad zal krijgen. Het CDA, SDW en BS krijgen ieder drie zetels. D66 en GL elk twee. KSG behaalde geen zetel. Het opkomstpercentage is 50,03%.

“Ondanks dat de VVD voor het eerst in de historie de grootste partij wordt in de gemeente Weststellingwerf is er een beetje een dubbel gevoel, omdat we wel een zetel in hebben moeten leveren,” zo geeft Hoen aan. “De landelijke trend dat er bij de gemeenteraadsverkiezingen minder op de lokale afdelingen van landelijke partijen wordt gestemd, zet nu ook in Weststellingwerf door. Daarbij is de lage opkomst ook geen reden tot optimisme.”

De huidige coalitie van VVD, CDA en WB behoudt haar meerderheid met 11 van de 21 zetels. Of de drie partijen een doorstart maken, zal de komende tijd gaan blijken als de gesprekken over een nieuwe coalitie gevoerd zullen worden.

De volledige (voorlopige eind-)uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 in Weststellingwerf:

(Op maandag 21 maart 2022 om 10 uur zal de officiële einduitslag worden bekend gemaakt).